Mark of the Ninja
سازنده : Klei Entertainment
ناشر : Microsoft Studios
ژانر : 2D Platformer
مد : Single-Player
پلتفرم : Xbox 360 ،PC
تاریخ انتشار : September 7, 2012 | Xbox 360
October 16, 2012 | PC
درجه : +ESRB: M ،PEGI: 16
سیستم مورد نیاز: Minimum
OS: Windows XP SP3, Windows Vista SP2, Windows 7 SP1
Processor: AMD Phenom 9750 or Pentium D 800+i
Memory: 2 GB RAM
Graphics: NVIDIA® GeForce® 7800 GT or ATI Radeon™ HD 3000+ or better
DirectX®: 9.0c
Hard Drive: 2.5 GB HD space
Sound: 100% DirectX9.0c compatible sound card and drivers
Recommended
OS: Windows XP SP3, Windows Vista SP2, Windows 7 SP1
Processor: Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 64 X2 5600+i
Memory:2 GB RAM
Graphics: NVIDIA® 9600GT or ATI Radeon™ HD 5000+ or better
DirectX®: 9.0c
Hard Drive: 2.5 GB HD space
Sound: 100% DirectX9.0c compatible sound card and drivers
وب سایت : www.MarkoftheNinja.com
__________________
مخفیکاری صریح
مخفیکاری همواره ژانری مفرح بوده است، اما به نظر می رسد که تجربه یک مخفیکاری ناب با گذشت هر سال کمتر و کمتر شده است. چه چیزی الهام بخش تیم بازیسازی Klei – سازنده سری Shank – بوده که یک عنوان مخفیکاری در این زمان مخصوصا دو بعدی بسازد، که اساسا بی سابقه است؟
نل ادرسون، (Nels Anderson) طراح بازی، به این سوال اینچنین جواب میدهد. "از وقتی که Thief بازی می کردم همیشه بازیهای مخفیکاری را دوست داشتهام، بنابراین شخصا می خواستم بازیای بسازم که همه چیزهای خوش آیند آن بازیهای مرجع را داشته باشد. ما بازی را دو بعدی ساختیم زیرا بازیهای دو بعدی دارای سبک، تخصص Klei است. همچنین با بازیهای دو بعدی می توان به چیزهایی دست یافت که با بازی های سه بعدی نمی توان به آنها رسید. داشتن کنترل محکم و روان و نیز اتمسفر قوی در بازیهای دو بعدی آسان تر است، حداقل برای ما که چنین است."
"به علاوه، از آنجایی که بازی اول شخص نیست و شما محیط را از دید شخصیت اول بازی نمیبینید، ما می توانیم بعضی کارهای خاص مانند راهنمایی های تصویری در مورد سیستمهای اساسی مخفیکاری بازی را بهتر انجام دهیم، بدون آنکه این راهنمایی ها مزاحم شما شوند؛ برای مثال وقتی صدایی ایجاد میکنید دشمنان میتوانند ان را بشنوند، ما افکتی داریم که فاصلهی طی شدن صدا را نمایش میدهد و شما میتوانید بفهمید که آیا دشمن مورد نظر این صدا را شنیده است یا نه. البته این راهنمایی ها را میتوان در بازیهای سه بعدی هم کرد ولی ممکن است برای بازیکن آزاردهنده باشد."
"ضمنا، اینطور که از شواهد پیداست بازیهای مخفیکاری درواقع در آیندهای نزدیک دچار رنسانس خواهند شد. Dishonored که فوق العاده به نظر میرسد و من امیدوارم Hitman جدید هم اینگونه باشد. همچنین امیدوارم بازیهای Monaco و Gunpoint هم زیاد دیر منتشر نشوند."
هر دشمن که در شعاع صدا باشد به سمت منبع واکنش نشان میدهد
"بازی در مورد یک نینجا به نام هیسومو (Hisomu) است که از Sengoku Jidai (دوران جنگهای ژاپنی که در آن نینجا بسیار باارزش بودند) جان سالم به در برده و به دنیای مدرن رسیده است. هیسومو زنده مانده چون توانسته به گلی ناشناخته دست یابد که میتوان از برگهای آن جوهر خالکوبی درست کرد. هرکس این خالکوبیها را روی بدنش بزند توانایی های خاصی پیدا میکند. البته این چیزی جادویی یا تخیلی نیست، بیشتر شبیه پتانسیل بالای بعضی از افراد است، مانند ورزشکارهای سطح المپیک با این تفاوت که در رشته های بیشتری مهارت داشته باشی. با کمک این خالکوبیها و یا تمرینهای سنتی نینجاها هیسومو توانسته است مخفیانه در دنیای مدرن به کارش ادامه دهد زیرا شمشیرها مانند اسلحهها گلوله از خود برجای نمیگذارند که بتوان آنها را شناسایی کرد، کسی هم باور نخواهد کرد یک نینجا در ماجرای دزدی یا قتل دخیل باشد."
"اما جوهر خالکوبی این عوارض جانبی را دارد که هر کس از آن استفاده میکند دیوانه کند. به همین دلیل قبیله نینجاها بعد از فهمیدن این مورد خالکوبی کردن را منوط به آداب و رسوم خاصی کردند تا فقط در مواقع بحرانی به سراغ آن بروند. بعد از رفع بحران هم هر کسی که خالکوبی کرده باشد وظیفه دارد خودکشی کند. Mark of the Ninja هم در میان یکی از این بحرانها شروع میشود و هیسومو هم برگزیده شده تا خالکوبی کند."
"مسئله این است با اینکه من بازیهای مخفیکاری را دوست دارم، میتوانم درک کنم که چرا اینگونه بازیها برای بعضی از افراد، کمی غیرقابل بازی هستند. سیستمهای اساسی مخفیکاری اینگونه بازیها که برای درست بازی کردن باید با آنها آشنایی داشته باشید اغلب مبهم هستند. این سوال برای آن افراد پیش میاید که اگر صدایی ایجاد کنم آیا آن نگهبان صدای مرا خواهد شنید؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال تنها راه این است که صدایی ایجاد کنیم و ببینیم که آیا آن نگهبان با اسلحه به طرف ما شلیک میکند یا خیر. بازیهای مخفیکاری زمانی هیجان انگیز تر میشوند که قادر باشید این سیستمها را بشناسید و از انها برای گذر از موقعیتهای مختلف و از همان راهی که خودتان به عنوان بازیکننده آن را ترجیح میدهید، استفاده کنید. اما درک کردن این سیستمها و داشتن توانایی اجرای آنها پیش شرط بازی دلخواهانه است، بنابراین ما میخواستیم هر چه زودتر بازیکن به این درک و توانایی برسد. در حالی که این قضیه از آغاز بازی هدف اصلی ما نبوده است، اما ممکن است این بازی به همه آنهایی که از بازیهای مخفیکاری خوششان نمیآید نشان دهد که چرا من عاشق این نوع بازیها هستم."
لامپهای محافظت شده، تخریب شدنی نیستند
در گذشته بازیهای پلتفرمر خوبی با موضوع نینجا داشتیم؛ مانند Ninja Gaiden، Strider و Shinobi. آیا زمانی که بر روی Mark of the Ninja کار میشد از آن بازیهای کلاسیک هم الهام گرفته شد؟ اندرسون میگوید: "شاید مقداری در زمینه طراحی شخصیت الهام گرفته باشیم، مانند داشتن حرکات روان زیاد یا اینگونه موارد، نه چیزی بیشتر از این؛ و یکی از مهمترین دلایلی که میخواستیم Mark of the Ninja را بسازیم این بود که بازیهای نامبرده هیچ کدام مخفیکاری نبودند! در حالی که Mark of the Ninja یک بازی مخفیکاری است. تنها بازی نینجایی که ما از آن بسیار الهام گرفتیم بازی Tenchu بود که البته 14 سال پیش منتشر شده بود. نگاهی به بازیهای مخفیکاری دیگری هم داشتم، هم قدیمی و هم جدید، تا بفهمم چگونه به تصمیماتی که در طراحی بازیهایشان گرفتهاند رسیده اند و اینکه چگونه میتوان آنها را به دنیای دو بعدی وارد کرد."
__________________
مشاهده کن، زمینه را مهیا کن، اجرا کن
مه جنگ - مکانیزم مهم بازیهای استراتژی - موردی است که از وجودش در یک بازی پلتفرمر دو بعدی متعجب میشوید. به جز محیطی که در آن حضور دارید، بقیه محیط بازی بوسیله این افکت پنهان است: هر ساختمان و فضاهای فراتر از خط دید شما، به صورت محو و مبهم قابل مشاهده میشود و فقط وقتی واضح خواهد شد که نزدیکش باشید. زمانی هم که از محیطی خارج میشوید و در آن محیط هم دشمنی هم حضور داشته باشد در کنار محو شدن آن فضا، به مدت چند ثانیه طرحی قرمز رنگ از آخرین موقعیت شناسایی شده دشمن را مشاهده خواهید کرد.
اما این به این معنا نیست که این محیطها فقط با ورود شما قابل رویت هستند. شما میتوانید محیطهای محو شده را از بیرون زیر نظر گرفته و برای ورود تصمیم گیری کنید، به اینصورت که همانند عملکرد از زیر در نگاه کردن در سری Splinter Cell، در مقابل در اتاق و یا دریچه هوایی قرار گرفته باشید. همچنین در حین بازی توانایی دید دور (Farsight) بدست خواهید آورد که به کمکش میتوانید تمامی جزییات محیط بازی را - مشابه دید مخصوص بتمن در Batman: Arkham Asylum و Batman: Arkham City - ببینید اما با این تفاوت که امکان حرکت از شما گرفته میشود.
از سگها دوری کنید. آنها بوی شما را در تاریکی حس میکنند
هر سر و صدایی، از قدم زدن دشمنان گرفته تا صدای انفجار به صورت حلقه های بزرگ شونده رنگی نیمه شفاف دیده میشوند. هر چقدر هم صدا بلندتر باشد، اندازه حلقه های مزبور بر روی صفحه بزرگتر خواهد بود. اگر دشمنی هم در بخشی از حلقه قرار گرفته باشد، متوجه شده و برای تحقیق صدا رهسپار میشود. سر و صداهایی که ناشی از حرکت در محیط باشند مثل دویدن شما با حلقه های رنگی خاکستری و سر و صداهایی ناشی از برخورد اشیا مثل منفجر کردن لامپی به کمک دارت هم به صورت حلقه های آبی رنگ به نمایش درمی آیند.
شما یک نینجا هستید، و در نتیجه در مقابل سلاحهای خودکار شانسی برای مقابله ندارید. بنابراین شما باید با تکیه بر توانایی و تجهیزات مخصوص به خود، در زمانی مناسب دشمنان را بکشید: هنگامی که شما به اندازه کافی به پشت دشمن نزدیک میشوید، دکمه حمله را زده و نگه میدارید. زمان لحظه کوتاهی کند میشود تا این بتوانید دکمه ترکیبی خواسته شده را برای اجرای فشار دهید. اگر بیش از حد صبر کنید و یا اشتباهی دکمه را بزنید، دشمن میرد، اما سر و صدای آن تا شعاع زیادی پخش میشود که می تواند با وجود دشمنان دیگر و پخش هشدار در آن اطراف کار را برایتان سخت کرده و در ثانی امتیاز کمتری را نسیبتان کند (200+ Imperfect Kill)، اما اگر به درستی ترکیب خواسته شده را انجام دهید، در سکوت و با امتیازی بالاتری دشمن را میکشید. برای اینکه از سوی بقیه دشمنان به مشکل برنخوردید می توانید اجساد دشمن را بر روی زمین کشیده و در مکانهای گوناگونی پنهان کنید و در این صورت امتیازی دریافت میکنید. در مورد سیستم امتیاز جلوتر صحبت خواهد شد.
اینکه مشخص گردد تا چه حدی دشمنان می توانند اطراف خود را ببینید، به صورت یک دید مخروطی - همانند دید دشمنان در سری بازیهای Commandos - پیداست، ویژگی که فراتر از سیستم ساده مشاهده و شلیک دشمن است. اگر شما به اندازه کافی دور باشید، و دشمنان نگاهی اجمالی به شما داشته باشند، فقط سعی میکنند نزدیکتر شوند تا شما را شناسایی کنند. بنابراین بلافاصله شروع به تیراندازی به سمت شما نمیکنند.
قلاب گلاویز از تجهیزات ثابت شماست
دشمنانی که به مقابله با آنها برخواسته اید به عنوان عضوی از یک سازمان نظامی خصوصی، هیچ کدام احمق نیستند. هر چند که می توانید تقریبا بیشتر دشمنان را به صورت مخفیانه بکشید، اما آنها در صورتی که یکی از یاران خود را از دست دهند به همدیگر اطلاع داده و به حالت آماده باش در می آیند. رفتارهای دشمنان به سه دسته تقسیم شده است: در ابتدا آنها وضعیتی آرام دارند و در مسیر گشت حرکت میکنند. بعد، اگر از جایی سر و صدایی بشنوند و یا از فاصله دوری شما را ببنید، مشکوک شده، علامت سوال زرد رنگی بالای سرشان روشن و منبع صدا یا مکان حضور شما به صورت دایره زرد رنگی مشخص خواهد شد. بعد از اتمام زمان بررسی و چک کردن محیط علامتهای مربوط خاموش میشوند.
در نهایت، اگر بیش از حد بی پروا باشید و آنها شما را نزدیک خود ببینند، علامت تعجب قرمز رنگی بالا سرشان ظاهر شده، همدیگر را از حضور شما آگاه می کنند و فراموشتان هم نخواهند کرد. حال در صورتی که فوری از انظار دور شوید یک شمارش معکوس قرمز رنگ 10 ثانیه ایی ظاهر شده و آخرین موقعیت دیده شده شما توسط دشمنان به صورت سایه ایی سفید رنگ به مدت چند ثانیه مشخص میشود. این وضعیت به ترتیب برای کسانی که سری Metal Gear Solid و پنجمین Splinter Cell را بازی کرده باشد، آشناست.
انیمیشن دشمنان در این موقع به طور کامل تغییر یافته، تهاجمی و دیوانه وار در جستجوی شما هستند و وقتی به روال عادی بازمیگردند همین طور باقی میمانند. اما شما می توانید از این وضعیت به نفع خود استفاده کنید - اگر آنها کشته شدن یکی از دوستان خود را در نزدیکی خود ببینند، وحشت زده شده، و در صورت شنیدن هر گونه سر و صدایی به اطراف خود شلیک میکنند. در این حالت، آنها نیز ساده تر میتوانند کشته شوند: اندرسون در این بار گفت که چگونه باعث وحشت گروهی از نگهبانان شده. دشمنی که آشفته بود شروع به تیراندازی در هر جهتی میکرد، حتی اگر دوستان خود را میکشت!
اکثر تله های لیزری با خراب کردن جعبه برق غیر فعال میشوند
بزرگترین چالش برای هر بازی مخفیکاری این است که تلاش کنیم تا بدون کشتن کسی بازی را تمام کنیم. به استثنای سه کاراکتری که در راستای داستان باید کشته شوند، بقیه دشمنان نیازی ندارند که کشته شوند. کسب امتیاز جایزه برای جلوگیری از کشته نشدن دشمنان در پایان هر مرحله امکان پذیر است، اما اینگونه هم نیست که این تنها راه برای دریافت بهترین امتیاز باشد. اندرسون میگوید: "واقعا اینجور نیست، اگر شما در حال تلاش برای کسب امتیاز هستید، لزوما بهترین راه برای انجام آن وجود ندارد،"اندرسون در ادامه میگوید. "مثلا اینطور نیست، ‘ آه، مطمئن شو که هیچ کسی رو نمیکشی، و یا مطمئن شو که همه رو میکشی. ‘ هر دو روش موثر هستند، و من فکر می کنم که این قضیه بسیار مهم بود."
هر عملی که در بازی انجام میدهید روی امتیازتان تاثیر می گذارد. جایی را برای مخفی شدن خودتان پیدا میکنید، مثلا پشت گلدانی پنهان شوید و یا از سقفی بچسبید و در همین وضعیت هم دشمنی از اطراف شما رد شود، میتوانید لامپی را به کمک دارت بشکنید و توجه دشمن به آن جلب شود (150+ Distracted). لوستری بالای سر دشمنی قرار دارد، با دارت آن را میزنید و سقوطش منجر به کشته شدنش میگردد، (600+ Object Kill). حال دشمن دیگری هم که در همان نزدیکی است که با دیدن این صحنه وحشت میکند (300+ Guard Terrorized). و سرانجام نینجایی را که دست و پاش بسته است نجات میدهید (500+ Ninja Rescued).
امتیازات کسب شده در طول هر مرحله به همراه انجام اهداف اختیاری و پیدا کردن دستنوشتهها - که آیتمهای مخفی بازی محسوب میشوند - ، در نهایت منجر به باز شدن نشانهای افتخار شده که این نشان ها هم گزینه های ارتقا برای بهبود نینجا - تکنیک های کشتن، تجهیزات حمله و پرت کردن حواس دشمن - را باز میکند. جذاب بودن گزینه های ارتقا شما را تشویق میکند که بهترین عملکرد را در هر مرحله داشته باشید. برای کمک به این مساله، نقاط چک پوینت هم در فواصلی مناسب در طول هر مرحله پخش شدهاند که اگر خواستید با ریستارت از نزدیکترین چک پوینت روشی دیگر را امتحان کنید. ارزش تکرار بازی با وجود لباسهای باز شدنی هم بسیار بالاست.
هر نگهبانی با مشاهده همکار حلق آویزشده دچار وحشت میشود
بعد از به اتمام رساندن بازی، باز شدن New Game Plus را خواهید داشت. میتوانید بازی را یکبار دیگر شروع کنید اما این بار تمامی تجهیزات و آپگرید هایی که به همراه داشتید، خط دید شما محدود تر و عملکرد دشمنان مرگبارتر شده، و هیچ حلقه صدایی هم وجود نخواهد داشت.
__________________
امتیازات
نسخه Xbox 360 بازی Mark of the Ninja هم اکنون در سایت Metacritic.com با امتیاز متوسط 90 % بر اساس 47 نقد - در کنار دو بازی Trials Evolution و FIFA Soccer 13 - دومین بازی برتر سال 2012و نسخه PC آن با امتیاز 93٪ بر اساس 8 نقد برترین عنوان امسال میباشد. شرح امتیازات هر دو نسخه به شرح زیر:
Xbox 360 Metascore
Hyper Magazine | 100
Giant Bomb | 100
Gaming Age | 100
G4 TV | 100
Destructoid | 100
Gaming Nexus | 95
GameCritics | 95
Machinima | 95
Official Xbox Magazine | 95
GamesBeat | 93
Everyeye.it | 92
D+PAD Magazine | 90
BigPond GameArena | 90
Games.cz | 90
Gamereactor Sweden | 90
Multiplayer.it | 90
Eurogamer Italy | 90
Gameblog.fr | 90
Eurogamer Germany | 90
InsideGamer.nl | 90
Joystiq | 90
AusGamers | 90
Meristation | 90
4Players.de | 90
GameTrailers | 90
ZTGameDomain | 90
Metro GameCentral | 90
Game Revolution | 90
Planet Xbox 360 | 90
Game Informer | 90
GamesRadar | 90
IGN | 90
EGM | 90
Official Xbox Magazine UK | 90
Eurogamer | 90
3DJuegos | 90
CD-Action | 90
Gamer.nl | 85
Canadian Online Gamers | 85
Vandal Online | 85
GameSpot | 85
Polygon | 85
DarkStation | 80
Gamereactor Denmark | 80
Level7.nu | 80
Wired | 80
Edge Magazine | 80
PC Metascore
PC PowerPlay | 100
The Escapist | 100
Hardcore Gamer Magazine | 100
ZTGameDomain | 95
GameOver.gr | 95
PC Gamer | 90
GameSpy | 90
GameStar | 82
__________________
تریلرها
Launch Trailer | Size: 20.8MB
download.gamespotcdn.com/d6/gsc/2012/09/169_markoftheninja_launch_trailer_ot_360_090712_28 00.mp4
Steam Launch Trailer | Size: 23.4MB
download.gamespotcdn.com/d7/gsc/2012/10/169_markoftheninja_steamlaunch_ot_pc_101612b_2800. mp4
__________________
منبع
Interview: Mark of the Ninja’s Nels Anderson - EGMNOW.com
egmnow.com/articles/xbox_360/egm-interview-mark-of-the-ninjas-nels-anderson
Mark of the Ninja Review - VentureBeat.com
VentureBeat.com/2012/08/24/mark-of-the-ninja-preview